ΣΧΕΔΙΟ ΥΠΟΒΟΛΗΣ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ: 2011- 2012
ΣΧΟΛΙΚΗ ΜΟΝΑΔΑ: 1ο ΕΠΑ.Λ. Ιωαννίνων
Ο ΤΙΤΛΟΣ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ:
Ασύρματη Γενιά: Η κινητή τηλεφωνία στη ζωή των νέων
ΓΝΩΣΤΙΚΟ ΠΕΔΙΟ
Φυσικές Επιστήμες, Μαθηματικά και Τεχνολογία
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΥΠΕΥΘΥΝΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ
ΝΙΚΟΛΟΥ ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΠΕ19
ΣΙΑΝΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΠΕ17.04
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ
Α1: ΣΚΟΠΟΣ ΕΡΕΥΝΑΣ
ΣΧΟΛΙΚΗ ΜΟΝΑΔΑ: 1ο ΕΠΑ.Λ. Ιωαννίνων
Ο ΤΙΤΛΟΣ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ:
Ασύρματη Γενιά: Η κινητή τηλεφωνία στη ζωή των νέων
ΓΝΩΣΤΙΚΟ ΠΕΔΙΟ
Φυσικές Επιστήμες, Μαθηματικά και Τεχνολογία
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΥΠΕΥΘΥΝΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ
ΝΙΚΟΛΟΥ ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΠΕ19
ΣΙΑΝΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΠΕ17.04
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ
Α1: ΣΚΟΠΟΣ ΕΡΕΥΝΑΣ
- Να γνωρίσουν οι μαθητές τι είναι το κινητό τηλέφωνο και πώς να το χρησιμοποιούν με ασφάλεια.
- Να εμπλακούν δημιουργικά στην παραγωγή της γνώσης, εξασφαλίζοντας την αυτονομία στη σκέψη, τη μάθηση και τη δράση τους.
- Να προβληματιστούν, ώστε να μας μιλήσουν για τη δική τους σχέση με ένα τόσο δημοφιλές στους έφηβους και τις έφηβες καταναλωτικό προϊόν και να κάνουν μια μικρή έρευνα γι’ αυτό.
- Να αποτυπώσουν τα αποτελέσματα της έρευνάς τους σε πίνακες και γραφήματα και να ερμηνεύσουν τα αποτελέσματα της έρευνάς τους.
- Να εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους σχετικά με την οργάνωση και τη λειτουργία της κυψελοειδούς τηλεφωνίας και γενικότερα των δικτύων επικοινωνιών.
- Να ανακαλύψουν τις επιπλέον δυνατότητες που παρέχουν τα «έξυπνα» κινητά νέας γενιάς.
- Να διακρίνουν ποια είναι τα οφέλη και οι κίνδυνοι από τη χρήση του κινητού τηλεφώνου.
- Να κατανοήσουν τη «φύση» και τη μορφή των ακτινοβολιών που εκπέμπουν τα κινητά τηλέφωνα και οι κεραίες της κινητής τηλεφωνίας. Να διακρίνουν τις ιονίζουσες από τις μη ιονίζουσες ακτινοβολίες με απλά σχήματα και με παραδείγματα από την καθημερινή ζωή. Να ενεργοποιηθούν, ώστε να μελετούν τα αποτελέσματα επιστημονικών ερευνών και να εξάγουν συμπεράσματα.
- Να γνωρίσουν την τεχνολογία της συσκευής του κινητού τηλεφώνου και μέσα από τη γνώση αυτή να συνειδητοποιήσουν τα οφέλη που προκύπτουν από τη λογική επιλογή και χρήση της.
- Να δεχθούν ερεθίσματα τα οποία θα τα αξιοποιήσουν στην επιλογή του τομέα που θα ακολουθήσουν στην επόμενη τάξη.
- Να ανακαλύψουν τη σημαντικότητα των μαθημάτων γενικής παιδείας στο πλαίσιο της εφαρμογής τους (Μαθηματικά - Φυσική).
- Να εξοικειωθούν με τις ΤΠΕ.
- Να έρθουν σε επαφή με την έρευνα και να γνωρίσουν τη σχέση της με την ανάπτυξη και την εξέλιξη της τεχνολογίας.
- Να αναπτύξουν ομαδικό πνεύμα εργασίας και να αναλάβουν πρωτοβουλίες.
- Να αναπτύξουν ικανότητες επικοινωνίας, έρευνας, συλλογής, αξιολόγησης και χρήσης της πληροφορίας και των πηγών της, ώστε να γίνουν ανεξάρτητοι στη μάθηση.
- Να καλλιεργήσουν τη δημιουργικότητα, την πρωτοβουλία, την υπευθυνότητα και το κριτικό ενδιαφέρον για τεχνολογικά θέματα.
_Α2: ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ: (Δίνονται ενδεικτικά)
Το κινητό τηλέφωνο στη ζωή των νέων
| _
Πως Λειτουργεί
|
Β: ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΑΙΤΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ
ΚΡΙΤΗΡΙΑ
Φυσική, Μαθηματικά, Πληροφορική, Ηλεκτρονικά.
Γ: ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΜΕΘΟΔΟΥ ΠΟΥ ΘΑ ΑΚΟΛΟΥΘΗΘΕΙ
1ο ΔΙΩΡΟ: ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΟΜΑΔΩΝ, «ΣΥΜΒΟΛΑΙΟ» ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑΣ
Δ: ΑΝΑΜΕΝΟΜΕΝΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
ΚΡΙΤΗΡΙΑ
- Οι μαθητές να γνωρίσουν την τεχνολογία της συσκευής και τις δυνατότητες που τους παρέχει.
- Να συγκρίνουν το κόστος αγοράς και χρήσης με τις παρεχόμενες υπηρεσίες.
- Να πληροφορηθούν για τους πιθανούς κινδύνους που διατρέχουν από την αλόγιστη χρήση του, ώστε ενημερωμένοι να αντιμετωπίσουν το συγκεκριμένο θέμα με το καλύτερο δυνατό τρόπο.
- Nα δημιουργήσουμε εκείνες τις διδακτικές-μαθησιακές καταστάσεις, απ’ όπου οι έφηβοι και οι έφηβες θα αναδύονται ως κριτικοί ερμηνευτές των σύγχρονων τεχνολογιών της ανθρώπινης επικοινωνίας.
Φυσική, Μαθηματικά, Πληροφορική, Ηλεκτρονικά.
Γ: ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΜΕΘΟΔΟΥ ΠΟΥ ΘΑ ΑΚΟΛΟΥΘΗΘΕΙ
1ο ΔΙΩΡΟ: ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΟΜΑΔΩΝ, «ΣΥΜΒΟΛΑΙΟ» ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑΣ
- Αρχικά θα γίνει ο χωρισμός των ομάδων. Θα έχουμε έτοιμα τρία διαφορετικά καρτελάκια, και θα αναπαράγουμε το καθένα 5 φορές. Θα δημιουργήσουμε 3 ομάδες των 5 ατόμων. Οι μαθητές θα επιλέξουν το καρτελάκι που τους κεντρίζει το ενδιαφέρον. Εσωτερικά η κάθε ομάδα θα χωρίζεται σε υποομάδες.
- Στη συνέχεια θα συντάξουμε το συμβόλαιο συνεργασίας μετά από συζήτηση με τα παιδιά. Θα τους δώσουμε ένα καρτελάκι με τον τίτλο «Συμβόλαιο», όπου θα αναφέρονται επιγραμματικά οι υποχρεώσεις τους και θα τους ζητηθεί να σκεφτούν και να καταγράψουν (i) με ποιες συμφωνούν και γιατί (ii) ποιες τους φαίνονται δύσκολες, πώς τις τροποποιούν και γιατί, (iii) ποιες δεν κατανοούν, (iv) ποιες διαγράφουν και (v) ποιες προσθέτουν. Η κάθε ομάδα θα παρουσιάσει το «Φύλλο Εργασίας» στην ολομέλεια του Τμήματος και όλοι μαζί θα συντάξουμε το τελικό «Συμβόλαιο», το οποίο θα είναι αποδεκτό απ’ όλους και θα μας δεσμεύει.
- Πριν το τέλος θα συμπληρώσουν το πρώτο φύλλο του προσωπικού τους Ημερολογίου.
- Θα ζητήσουμε από την κάθε ομάδα να καταγράψει, λέξεις-κλειδιά για το θέμα «Κινητό Τηλέφωνο», αφορμώντας από τα «Βασικά Ερωτήματα»: «τι», «ποιος», «πού», «πώς», «πόσο», «πότε», «γιατί». Θα προσπαθήσουν να ομαδοποιήσουν τις λέξεις σε σύνολα και θα κληθούν να σκεφτούν (i) σε ποια ερωτήματα παραπέμπει κάθε «σύνολο» και (ii) με ποια γνωστικά αντικείμενα του σχολείου έχει την πιο στενή σχέση. Η κάθε ομάδα θα παραδώσει ένα φύλλο εργασίας.
- Θα ακολουθήσει συζήτηση στην ολομέλεια που θα καταλήξει σε ένα κοινό - και εμπλουτισμένο με τις ιδέες όλων των ομάδων- Φύλλο Εργασίας για τα Ερευνητικά Ερωτήματα.
- Η κάθε ομάδα θα καταγράψει τα πεπραγμένα σε ένα φύλλο εργασίας, το οποίο θα έχει το χαρακτήρα του Ημερολογίου της Ομάδας. Ο κάθε μαθητής θα συμπληρώσει το προσωπικό του ημερολόγιο.
- Όλες οι ομάδες θα αναλάβουν να ερευνήσουν το θέμα στο σύνολο των διαστάσεών του. Θα εξειδικευθούν τα ερωτήματα, θα καθοριστούν οι φάσεις και θα γίνει εσωτερικός επιμερισμός του θέματος (εντός των ομάδων) και θα προγραμματισθούν χρονικά όλες οι δράσεις.
- Θα προσδιοριστούν από κοινού στην τάξη οι πηγές άντλησης των πληροφοριών, τα μεθοδολογικά εργαλεία που θα χρησιμοποιηθούν στην έρευνα για τη συλλογή και επεξεργασία των δεδομένων και θα συναποφασισθεί η μορφή των τελικών προϊόντων της ερευνητικής εργασίας.
- Συλλογή και επεξεργασία δεδομένων, αλληλοενημερώσεις, ενδιάμεσες συνθέσεις, ανασυνθέσεις, επεξεργασία κειμένων, ενσωμάτωση βιβλιογραφίας-δικτυογραφίας, συμπεράσματα, ερμηνείες, κριτική, τελική αλληλοενημέρωση, τελικά συμπεράσματα.
- Προετοιμασία παρουσίασης, τελευταίες διορθώσεις, ολοκλήρωση εκθέσεων-φακέλων,
- Προγραμματισμός παρουσίασης, παρουσίαση.
Δ: ΑΝΑΜΕΝΟΜΕΝΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
- Να δημιουργηθεί αρχικά χαρτόνι εργασίας (ομαδικό και της ολομέλειας) στο οποίο θα αποτυπώνονται σε χρονογραμμή τα γεγονότα και οι φάσεις εξέλιξής τους. Η χρονογραμμή θα επιχειρηθεί να γίνει και ηλεκτρονική με τα εργαλεία του web 2.0
- Να δημιουργηθεί συνεργατική ιστοσελίδα στην οποία θα αναρτηθούν τα αποτελέσματα της ερευνητικής εργασίας, προκειμένου να δημοσιοποιηθούν και να λειτουργήσουν ανατροφοδοτικά στο χώρο της εκπαιδευτικής κοινότητας.